Napirend az anya biztonsági öve

Pelus és ruha csere, reggeli, játszótér, ebéd, alvás… Ismerős folyamat? Nap, mint nap azonos sorrend. Unalmas? A gyermek számára nem. A napi rutin kialakítása létfontosságú a gyermek számára, hisz a megszokott sorrend nyújtja a biztonságot életében. Tudja, hogy mi után mi következik. De mi van velünk, anyukákkal?

A napi rutin számunkra is meghatározza a ritmust, számunkra s biztonságot nyújt. A napirend által a gyermekkel töltött idő belátható. Mindemellett a már jól ismert saját időnk is tervezhetővé válik. Törődhetünk magunkkal akár fizikai, akár lelki értelemben. Ilyenkor jöhet az azonnali jutalomként akár egy finom kávé, tea, vagy a sportolás valamilyen otthon űzhető formája.

Mire jó még a napirend?
Közös időtöltés az összeállítása a gyermekkel, előkészíti a későbbi órarendhez igazított iskolai életet, a gyermeket és önmagunkat is rendszerességre szoktatjuk. A napirendbe iktatott alvás vagy kézműves foglalkozás  például elkészíti az óvodai életvezetést.

Milyen a jó napirend?
A különböző tevékenységek az idői keretek helyett a sorrendiség szempontjából kötöttek. Nem probléma, ha az ebéd csúszik fél órával, vagy az alvás nem jön össze a tervezett időben. A lényeg, hogy rendszeresen megtörténnek. A formája a gyermek számára könnyen érthető és használható. Ez megint közös szokásrendszer alapján alakul ki. A napirend a gyermek számára belátható időt öleljen fel. Eleinte ez az aktuálisan következő eseményt jelenti, később több élményt, majd egy napot, végül már egy hét programjai rögzíthetőek a gyermekkel.

Anyabázis ötletek napirendre

Vizuális napirend
– Gyermek tárgyai:  A gyermeknek este kikészítjük másnapi programhoz használt egyes eszközeit (pl. reggelre: pelenka, váltóruha, reggeliző kanál, fogkefe). Ez egyértelmű eseménysorozatot jelent a gyermek számára. A napirendi eszközöket érdemes egy polcra vagy egy fakkosított dobozba.
– Fényképek: A gyermek számára egyértelmű a fényképek során megjelenő valós helyek, személyek, események. Nehézség, hogy csak a megszokott eseményeket tudjuk ebben a formában megjeleníteni.
– Képek, ábrák: Az Internetről (pl. google képkereső, clipartok) lementhető képek által a program kialakítása. Érdemes a gyermekkel együtt átbeszélni a képeket, hogy ugyanazt a programot értsük alatta.
– Szimbólumok: Az iskolai órarendhez hasonlóan már csak egy egyszerű vázlatos ábra jelzi a várható eseményt.
– Napló: A gyermekről készülő napló is használható a megszokott események előrejelzésére, illetve ezáltal a múlt felidézésének. Erre az Emlék című oldal mutat különböző változatokat. A képekkel illusztrált naplók ez esetben a kisebb gyermekek számára is jól használható segédeszközök.

Akusztikus napirend
– Megbeszélés: Az előző módszerekkel együtt vagy külön alkalmazható a gyermekkel történő megbeszélés. A napirendbe illeszkedve a megbeszélésünk is megadott időben történik. Mi például este megbeszéljük lefekvéskor, hogy mi fog történni, mert megesik néha, hogy felkeléskor már nem vagyok vele, hanem a nagyszülőkkel találkozik.